Flickor ska lara sig shoppa

Jag finner ofta blogg-inlagg om tidningsartiklar ratt trakiga, de ar ju redan skrivna och sonderdiskuterade sedan lange. Men idag gor jag ett undantag.

Taby kommun, norr om Stockholm, erbjuder i sommar ett "sommarlager" for flickor mellan 11 och 13 ar. Pa "lagret" ska de lara sig shoppa, ga runt pa Soder, ga pa spa, besoka designers och "dricka latte varje dag". Tanken med "lagret" ar att det ska vara "utvecklande".
Ursakta mig om jag later bitter, men behover vi verkligen satta mer press pa unga tjejer att vara "perfekta"? Ok att tjejer i den aldern borjar intressera sig for mode och kanske provar att sminka sig, men de behover val tamejfan inte ga pa farganalys, shoppa designerklader pa NK och dricka latte for det?! Skicka ivag ungarna pa ett sjalvkanslo-lager istallet dar de far lara sig att alska sig sjalva for vad de ar, istallet for att forsoka kopa dem lycka ala Blondinbella med designerklader och gora dem hoga pa kaffein!

Inte ens argumentet "Är flickorna för smala får vi väl stoppa i dem en bakelse, om du förstår vad jag menar" haller for mig! Visst, unga i den aldern bantar och vill vara modell-smala, men att trycka ner deras sjalvkansla annu mer genom att tvinga i dem bakelser kommer val anda bara ha motsatt effekt?! Jag vet sjalv hur jag var/ar, om nagon auktoritets-person forsoker fa mig att gora nagot sa revolterar jag genom att gora precis tvart om, och som ung var det annu varre! Ber foraldrarna en att sanka volymen sa hojde man den annu mer, sager tandlakaren att man maste sluta ata godis sa stoppar man ju i sig 2kg sa snart man kommer hem, och sager nagon att man maste ata mer sa vagrar man ju sa klart att ta en tugga till.

Och man kan ju undra vad foraldrarna som skickar ivag sina barn pa ett sant har lager egentligen har i skallen..


Kommentarer
Postat av: Vronkan

Fy fan. Jag blir så jävla arg av sånt här! Det borde vara skottpengar på vissa människor.

2009-05-13 @ 11:36:02
URL: http://jvil.blogg.se/
Postat av: Emelie

HAHA, vet du vad det var? En tvättmedelsskopa... HAHAHHA.

Yes, du ska få dina cheese balls ;) Får pengar 25:e! Litet tag kvar dock.

2009-05-14 @ 19:35:00
URL: http://emelievanamnet.blogspot.com
Postat av: Emelie

Hahaha, jadu. Jag beställde en häromdagen men trodde inte den skulle komma så snabbt xD

2009-05-14 @ 20:31:21
URL: http://emelievanamnet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0