Den svenska sjukvarden

Nu har jag spenderat precis hela dagen med att ringa landstinget, vardcentralen, mailat forsakringskassan och fraga varenda skoterska jag kanner hur det egentligen fungerar med den svenska sjukvarden om man ar utlanning.

John har bestamt sig for att han ska chansa och komma hit trots kapad sena, och da behover han ju nagon som kan ta av hans stygn och ge honom en ny skena. Och inte en javel i det svenska sjukvardssystemet verkar veta vad de ska gora nar det kommer en engelsman som vill ha vard.
Forst skulle jag ringa vardcentralen, men da skulle det kosta allt mellan 483kr och 1592kr att gora det pa honom.
Sen skulle jag ringa forsakringskassan och hora hur han skulle gora med sitt blaa EU-kort.
Sen blev jag hanvisad till ortopedkliniken i Falun, och det skulle ga pa uppemot 12.000kr.
Efter det blev jag hanvisad till akuten har i stan istallet, och da drog priset ner till 5438kr.
De i sin tur tyckte att jag kunde ju lika garna ringa vardcentralen igen. Och dar pratade jag antligen med en vettig manniska! 80kr skulle han fa betala for att komma till henne och hon skulle fixa allt at honom. Hon sag ingen anledning till att han skulle betala mer oss svenskar for nagot sa standard, och blev det strul med landstinget sa skulle hon fixa det at oss.
Jag tackar Gud och alla hans lakejer for forstaende vardpersonal!

Sa nu javlar! Imorrn ar han ar!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Åhh vad bra ;D

2009-08-04 @ 21:37:09
URL: http://emelievanamnet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0